Skal du markedsføre deg via sosiale medier, er det ofte bilder det legges mest vekt på. Det skal helst ikke være alt for mye tekst, da folk flest blar raskt igjennom i løpet av en travel hverdag. Teksten må altså være kort og konsist, og bildet må være såpass bra at det fanger oppmerksomheten til så mange som mulig. Blir man fanget av et bilde, blir man såpass interessert at man leser teksten også. For salonger og butikker med fokus på det ytre, lønner det seg derfor å dele bilder av for eksempel perfekte bryn, ny hårfarge eller før-og-etter-bilder.
Salonger
Skjønnhetsbransjen er større enn det mange tror. Her innebærer alt som handler om personlig velvære som hår, hudpleie, sminke, bryn og vipper, negler og mye mer. Frisørsalonger som har egne Facebook-sider, promoterer ofte ved hjelp av bilder av fantastiske frisyrer, klipper og hårfarger. Ofte må frisører på kurs eller andre arrangement, og da informerer de om dette på Facebook-siden slik at folk får med seg at de holder seg oppdatert på kunnskapene i faget samt at de frisker opp med nye inspirasjoner.
På samme måte som frisørsalongene, har også mange neglesalonger både Instagram og Facebook. Her legger de ut bilder av perfekte, glansfulle og glamorøse negler, slik at enhver Essie-elsker får lyst til å kaste fra seg neglelakkflaske og løpe til salongen. De oppdaterer også hver gang de har tilbud, slik at kunder enkelt kan skaffe seg vakre negler på budsjett.
Driver du en skjønnhetssalong med fokus på vipper og bryn, kommer du langt med litt bildedeling. Før-og-etter-bilder er alltid en suksess, slik at folk ser hvor bra resultat behandlingen du utfører kan gi. Mange skjønnhetssalonger legger ut bilder før og etter en vippeforlengelse. Dette viser hvor lange vippene faktisk kan bli, og dette er et konkret bevis og dermed en veldig god markedsføringstaktikk.
Konkurranser og tilbud
På sosiale medier som Facebook og Instagram kan du lage konkurranser som engasjerer på null komma niks. Dette er fort gjort dersom du har litt kreativitet i bakhodet, og konkurransen trenger ikke å være veldig avansert. Den bør faktisk være enkel nok til å få flest mulig mennesker til å delta. Et veldig populært triks er “tag en venn”-metoden, og veldig mange bedrifter benytter seg av denne. De legger ut et bilde av en bag fylt med diverse produkter, skriver verdien på innholdet i bagen og ber folk om å tagge en venn som fortjener å vinne denne. Dermed blir det fort enorm respons. Når noen tagger en venn, tagger ofte vennen tilbake, eller tagger noen andre, og dette medvirker sterkt til bedriftens synlighet i den digitale verden.