Det har blitt mer og mer vanlig også for restaurantbransjen å markedsføre seg på nett og via sosiale medier. TripAdvisor kan ha vært en påvirkende faktor til dette, da turister ofte legger inn en anbefaling der dersom de er fornøyde – eller misfornøyde. Har restauranten din fem stjerner på TripAdvisor, lønner det seg å markedsføre dette. Og i og med at TripAdvisor opererer digitalt, kan du dermed lenke til disse anbefalingene på din nettside. Mange benytter seg av Facebook for å finne ut åpningstidene til restauranten, menyen, kommende arrangementer og så videre. Er restauranten din på Facebook eller Instagram, når du også ut til flere – samt at du har muligheten til å svare på flere spørsmål online uten at du blir nedringt for enkel informasjon.
Har du fått tips om en god restaurant, eller trenger å vite hvilke åpningstider en restaurant har, er ofte Facebook førstevalget som din kilde. Dette er noe mange restauranter benytter seg av. Restauranter som har veletablerte Facebook-sider tilbyr ofte en sniktitt av menyen, samt informasjon om beliggenhet og åpningstider. Mange restauranter promoterer også forskjellige konserter som skal holdes, samt at de faktisk også har tilgjengelig link rett til et eventuelt billettsalg. Dette gjør de mer tilgjengelig for en større kundegruppe, og enklere å finne samt å anbefale til venner. Det er viktig at alle bransjer holder tritt med den digitale utviklingen, og kanskje spesielt innen sosiale medier, da dette er noe de aller fleste av oss bruker på jevnlig basis.
Instagram er som kjent en applikasjon som i all hovedsak fungerer som en bildedelingstjeneste. Dette kan faktisk være til bedriftens fordel. Her kan de dele flotte bilder av fargerike middager, skinnende vinglass, nydelig utsikt og fange opp en magisk atmosfære ved hjelp av et panoramabilde av alle gjestene. Man kan også dele video på denne tjenesten – og det er det mange restauranter som benytter seg av. Blir det avholdt en intimkonsert eller annen form for underholdning, kan man tjene godt på å dele dette. På Instagram er det også flere restauranter som promoterer forskjellige konkurranser. Kanskje du kan vinne to billetter til neste arrangement, eller en middag for to.
Nettsider
Mange restauranter har egne nettsider – og dette er kanskje spesielt nyttig om man er i catering-bransjen. Ved å ha en nettside, gjør man det også lettere for store familier eller store vennegrupper å reservere bord for kvelden, eller en spesiell anledning. På nettsiden kan du ofte også finne bilder av hvordan restauranten ser ut, slik at du kan velge ut i fra hvilken atmosfære du ønsker for kvelden. Noen restauranter har også publisert menyen på nett, og dette gjør det lettere for den sultne å avgjøre om nettopp denne restauranten kan tilby akkurat den maten han eller hun er i humør til der og da.